facebook

Kanał You Tube

niedziela, 10 sierpnia 2014

Przerwa w pracy na karmienie piersią



Przerwa w pracy na karmienie piersią przysługuje każdej mamie. Nie wszystkie kobiety korzystają z tego przywileju, wiele nie wie o jego istnieniu. Na mocy art. 187 Kodeksu pracy kobieta, która karmi piersią ma prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy (dotyczy kobiet pracujących w wymiarze 8 godzin). Są one wliczane do czasu pracy. W przypadku więcej niż jednego dziecka przysługują dwie przerwy po 45 minut. Kobieta może złożyć wniosek, aby przerwy na karmienie były udzielane łącznie. Jeśli kobieta jest zatrudniona na czas krótszy niż 4 godziny, wówczas taka przerwa jej nie przysługuje. Jeśli natomiast czas pracy nie przekracza 6 godzin wówczas może ona skorzystać z jednej przerwy na karmienie.
Warto pamiętać, że jeśli mieszkamy daleko od miejsca pracy wówczas możemy wcześniej kończyć pracę lub później ją zaczynać. Należy także zaznaczyć, że prawo do przerwy obowiązuje do momentu aż kobieta karmi piersią. Nie ma przepisów, które regulują ten okres, jest on zależny od kobiety. Aby skorzystać z tego prawa kobieta karmiąca zwykle musi przedłożyć pracodawcy oświadczenie, że karmi piersią. W niektórych przypadkach pracodawca może poprosić o zaświadczenie lekarskie.

35 komentarzy:

  1. Wiedziałam o tym bo u nas w pracy pytali się od razu, ale cóż z tego jak moi chłopcy nietolerowali mojego mleka :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dobrze, że Twój pracodawca jest świadomy praw mam. Szkoda, że nie mogłaś skorzystać, to zawsze jakieś udogodnienie:)

      Usuń
  2. Masz rację że nie każda kobieta o tym wie a powinna :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. ooo! nie mialam o tym pojęcia!

    OdpowiedzUsuń
  4. Uważam, że każdy pracodawca powinien informować o tym

    OdpowiedzUsuń
  5. Wiem, że warto karmić piersią. Powroty po macierzyńskim są trudne, ale można to jakoś rozwiązać. I jestem dumna z tego, że udało mi się nie podawać sztucznego mleka, a w czasie mojej nieobecności synowie dostawali inne pokarmy bezmleczne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też jestem zwolenniczka karmienia piersią. Dla mam, które wracają po macierzyńskim karmienie piersią pracując poza domem nie jest łatwe, ale moim zdaniem warto:) Pozdrawiam!

      Usuń
  6. u mnie w pracy na szczescie pracodawca wiedział ze nalezy sie taka przerwa:)

    OdpowiedzUsuń
  7. korzystałam :) fajna sprawa, warto o tym mówić!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też tak do tego podchodzę. Warto, żeby mamy korzystały ze swoich praw.

      Usuń
  8. ja nie wiedziałam o jej istnieniu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego o tym piszę, żeby jak najwięcej osób się o tym dowiedziało.

      Usuń
  9. Szkoda, że niektórzy pracodawcy kręcą na ten przepis nosem :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pracodawcy na większość przepisów, które są przyjazne dla pracowników kręcą nosem:)

      Usuń
  10. Dobrze, że taki zapis istnieje, oby tylko kobiety mogły swobodnie z niego korzystać...

    OdpowiedzUsuń
  11. W pracy miałam jedną koleżankę, której kierowniczka udostępniała swój gabinet, żeby mogła spokojnie i dyskretnie odciągać mleko w ciągu dnia kiedy była w pracy, a druga dziewczyna wychodziła godzinę wcześniej i pracował 7 zamiast 8 godzin.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli są pracodawcy, którzy respektują prawa młodych mamy. Oby ich było jak najwięcej:)

      Usuń
  12. trzeba korzystać z tego przywileju : )

    OdpowiedzUsuń
  13. Super, że o tym wspomniałaś. Wielu kobietom przyda się ta informacja ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Zgadzam sie w 100 % , ale spotkalam sie tez z opiniami ze niby jest ta przerwa ale nigdzie niema miejsca zeby np. te melko sciagnac, porażka :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego warto wychodzić wcześniej z pracy. To chyba jedyne wyjście:)

      Usuń
  15. Trzeba korzystać jak jest :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo ciekawie to zostało opisane.

    OdpowiedzUsuń